Čerpání prostředků na podporu výzkumu a vývoje v rozpočtových kapitolách v roce 2003
Ministerstvo financí rozeslalo dne 25. března pod č. 20/50 664/2004 do meziresortního připomínkového řízení návrh státního závěrečného účtu za rok 2003.
Podle údajů v tomto materiálu uvedených byly prostředky státního rozpočtu na podporu výzkumu a vývoje čerpány celkově na 97,70 %. Tento údaj nevypovídá příliš o tom jak vypadá situace v jednotlivých rozpočtových kapitolách.
Pro bližší posouzení hospodaření rozpočtových kapitol byla zvolena dvě kriteria a to
1. skutečnost se od rozpočtové částky liší o více než o 10 mil. Kč,
2. skutečnost (v %) se od rozpočtu liší o více než 10 %.
Podle těchto kriterií bylo nalezeno 9 rozpočtových kapitol, kde čerpání prostředků na podporu výzkumu a vývoje se od rozpočtu odchýlilo více než kriteria připouštějí. Jedná se o následující rozpočtové kapitoly: Bezpečnostní informační služba, Ministerstvo zahraničních věcí, Národní bezpečnostní úřad, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Akademie věd ČR, Ministerstvo životního prostředí, Grantová agentura ČR a Ministerstvo obrany. Uvedené resorty byly dopisem sekretáře Rady vyzvány, aby vysvětlily příčiny uvedeného stavu.
Velikost nedočerpání rozpočtových prostředků a zdůvodnění správců rozpočtových kapitol jsou shrnuty v následující tabulce.
Resort
|
Nedočerpání
(v tis. Kč) ( v %)
|
Příčiny nedočerpání uvedené správci rozpočtových kapitol
|
BIS
|
1 038
|
19,23
|
Nedočerpání finančních prostředků ve výši 1038 tis. Kč bylo způsobeno neočekávanou nutností rozdělit jeden z projektů programu výzkumu a vývoje do dvou etap řešení a z důvodů časové náročnosti druhou část přesunout do roku 2004. Tomu odpovídá i výše čerpaných resp. nedočerpaných finančních prostředků.
|
MZV
|
2 529
|
13,45
|
Vědecká rada MZV uplatňuje při výběru řešitelů velmi přísná měřítka a velmi zodpovědně posuzuje i finanční náročnost. Při tomto přístupu se nepodařilo vyčerpat všechny prostředky rozpočtované na rok 2003.
|
NBÚ
|
1 863
|
11,72
|
Řešení specializovaných zakázek resortu lze zadat pouze velice omezenému okruhu možných řešitelů. Při nedodržení náročných podmínek dojde ke zrušení projektu a k nedočerpání naplánované částky.
|
MPSV
|
15 436
|
16,89
|
Převážná část prostředků na podporu výzkumu na vývoje nebyla dočerpána proto, že pro vyhlášená témata nebyli nalezení vhodní řešitelé. Další, menší část prostředků nebyla čerpána na předpokládané nákupy investičního charakteru.
|
MŠMT
|
177 878
|
3,74
|
Nedočerpání bylo způsobeno nejasnostmi a obtížemi při úhradě poplatků ČR za členství v 6. rámcovém programu EU, EURATOMu atd. (stanovení výše poplatku, kurz české koruny, odhad HDP).
|
AV ČR
|
22 872
|
0,62
|
Nedočerpání prostředků rozpočtové kapitoly je v rozhodující míře způsobeno povinností vázání prostředků za nesplněné příjmy. Výše rozpočtových příjmů je MF stanovena nerealisticky.
|
MŽP
|
33 883
|
6,03
|
Nedočerpání prostředků na VaV kapitoly bylo způsobeno jednak ne zcela přesnými odhady při plánování a dále pak tím, že u velice náročných témat se nenašli uchazeči k jejich řešení.
|
GA ČR
|
12 515
|
1,05
|
Nečerpaná částka byla v souladu § 47 zákona č. 218/2002 Sb. o rozpočtových pravidlech, převedena do rezervního fondu.
|
MO
|
35 390
|
6,51
|
Z uvedených prostředků část (cca 1/3) nedočerpali sami příjemci podpory a zbývající část se nepodařilo rozdělit vzhledem k neuspokojivé kvalitě předkládaných návrhů projektů.
|
Vzhledem k tomu, že nečerpání prostředků na výzkum a vývoj není porušením zákona nemohou být uloženy žádné sankce.